Laakkonen, Ilona (2019) Läsnäolon ja vuorovaikutuksen jäsentäminen verkkotutkinnoissa: kaksi mallia kehittämistyön tueksi. In Hakala, A., Ikonen, H., Liimatainen, L. (Eds.) (2019), Koulutuksen kehittämisen katsaus 2018: Verkostoilla joustavuutta ja laatua opintoihin. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 261, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, pp. 105-115. URN:ISBN:978-951-830-520-3
Laakkonen, Ilona (2018) Luomassa murrosta – miltä tutkintokoulutus verkossa näyttää opiskelijasta? AMK-lehti / UAS Journal 3/2018
Kolu M., Kuula J., Laakkonen I., Partanen K., Pesonen J. & A. Rantakaulio (2017) Monimuotokoulutuksen laatuteesit JAMKissa. In Hakala A., Ikonen H., Pakkala A., Pintilä T. (Eds.) (2017) Koulutuksen kehittämisen katsaus 2016 : Pedagentit monimuotokoulutuksen mentoreina. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 231, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-448-0
Kolu M., Laakkonen I. & K. Väisänen (2017) Monimuotokoulutus haastaa pedagogiikan. In Hakala A., Ikonen H., Pakkala A., Pintilä T. (Eds.)., (2017) Koulutuksen kehittämisen katsaus 2016 : Pedagentit monimuotokoulutuksen mentoreina, In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 231, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-448-0
Laakkonen, Ilona (2015) Doing what we teach. Developing digital literacies and personal learning environments for professional development through co-design and learner-engagement. In Jalkanen, J., Jokinen, E., & Taalas, P. (Eds.). Voices of Pedagogical Development – Expanding, Enhancing and Exploring Higher Education Language Learning. Dublin: Research-publishing.net.
Laakkonen Ilona & Taalas Peppi (2015). Towards new cultures of learning Personal learning environments as a developmental perspective for improving higher education language courses . Language Learning in Higher Education 5 (1) May 2015, pp. 223-241. DOI: https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0011
Laitinen Hanna, Laakkonen Ilona, Penttinen Leena & Anttonen Tapio (2014). Nuorison parasta tässä harrastetaan. Student Life – tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi. Opiskelijatutkimuksen vuosikirja. Helsinki: OTUS.
Laakkonen, Ilona (2014) Rihmasto henkilökohtaisen oppimisverkoston metaforana: PLE-kurssi piirtyy konjektuurikartaksi. Teoksessa Viteli, J. & Östman A. (toim.) Tuovi 12: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2014 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports 12. Tampere: Tampere University Press.
Häkkinen Päivi, Laakkonen Ilona, Juntunen Merja & Bluemink Johanna (2014). Pankkilaisten pako vankilasaarelta: 3D-tiimipelin haasteet ja mahdollisuudet. Teoksessa Häkkinen P. & Viteli J. (toim.), Pilvilinnoja ja palomuureja – Tulevaisuuden oppimisen ja työnteon tilat. F-SHAPE-projektin satoa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Laakkonen Ilona, Manninen Tony & Juntunen Merja (2014). Lisäarvoa vai sirkushuveja? Näkemyksiä ja kokemuksia 3D-oppimisympäristöistä. Teoksessa Häkkinen P. & Viteli J. (toim.), Pilvilinnoja ja palomuureja – Tulevaisuuden oppimisen ja työnteon tilat. F-SHAPE-projektin satoa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Juntunen Merja & Laakkonen Ilona (2014). PLE – tapa oppia. Teoksessa Häkkinen P. & Viteli J. (toim.),Pilvilinnoja ja palomuureja – Tulevaisuuden oppimisen ja työnteon tilat. F-SHAPE-projektin satoa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Laakkonen, I. & Puupponen, H. (2014). Sosiaalinen media ja saavutettavuus. Saavutettava tieto- ja viestintäympäristö -suositus (Stivi), ESOK-verkosto.
Häkkinen, P., Juntunen, M. & Laakkonen I. (2013). Verkko-oppiminen murroksessa – yhteisölliset ja henkilökohtaiset oppimisympäristöt oppimiskäsityksen haastajina. Teoksessa J.T. Hakala & K. Kiviniemi (toim.), Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Aikuispedagogiikan haasteiden äärellä, Kokkola: Jyväskylän yliopisto.
Laakkonen, I. & Taalas, P. (2013). Environnements personnels d’apprentissage et nouvelle culture d’apprentissage, Recherches et Applications / Le Français dans le Monde No 54. Juillet 2013.
Jalkanen, J. & Laakkonen, I. (2012). Design Perspectives on Technology, Language Teaching and Language Teacher Education. In Proceedings of the EUROCALL 2011 Conference ”The CALL Triangle: Student, Teacher and Institution” THE EUROCALL REVIEW 20 (1).
Häkkinen, P., Bluemink, J., Juntunen, M., & Laakkonen, I. (2012). Multiplayer 3D game in supporting team-building activities in a work organization. In Proceedings of the 12th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2012) (pp. 430-432). Los Alamitos, California: IEEE Computer Society Publications.
Laakkonen, I. (2011) Uusia oppimisen ympäristöjä rakentamassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Lokakuu 2011.
Laakkonen, I. (2011). Personal learning environments in higher education language courses: an informal and learner-centred approach. In S. Thouësny & L. Bradley (Eds.), Second language teaching and learning with technology: views of emergent researchers (pp. 9-28). Dublin: Research-publishing.net.
Häkkinen, P., Juntunen, M. & Laakkonen, I. (2011). Tulevaisuuden oppimisympäristöt? Yksilölliset ja yhteisölliset oppimisen tilat. Teoksessa K. Pohjola (Toim.). Uusi Koulu – oppiminen mediakulttuurin aikakaudella, 51-63. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Stevens, A., Koulouris, P., Taalas, P., Laakkonen, I., Zourou, K., Stai, D., Schäffer, D., Aramburuzabala, P., y Shield, L. (2010). Study on the Impact of Information and Communications Technology (ICT) and New Media on Language Learning. Bruxelles: European Union. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
Laakkonen, I. & Juntunen, M. (2009). Tulevaisuuden oppimisympäristöt? – Henkilökohtaiset ja avoimet oppimisen tilat. Teoksessa Viteli J. & Östman A.(toim.), Tuovi 7: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2009 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. Interaktiivisen median tutkimuksia – Research of Interactive Media 2, 69-83.Tampere: Tampere University Press.
Taalas, P., I. Laakkonen & T. Sorsa (2008). Teachers’ Academy. Focus from pushing the buttons to pedagogically meaningful designs. Verkko-oppimateriaali. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
Laakkonen, I., L. Korhonen, B. Schneider & R. Van Camp (2005-2008). Edna and Bernie’s Corpus Library Verkko-oppimateriaali. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus & Kielikeskus. Online course on the use of corpora for Academic English.
Breadwinners, sportsmen and conforming girls. Representations of gender in Finnish EFL textbooks. 2007. My master’s thesis.